Anxietate sanatoasa si anxietate nesanatoasa

1

Atac de anxietate Psihoterapeut Galati Oana RafaAnxietatea sanatoasa, sau prudenta, ne ajuta de fapt sa ne tinem sub control propriile emotii si sa facem fata situatiilor dificile sau periculoasa, intr-o maniera cat mai eficienta. Ea implica precautie si vigilenta si preintampina pericolul potential.

Anxietatea
nesanatoasa, sau panica, are consecinte contrare, precum pierderea controlului asupra propriei persoane si imposibilitatea de a face fata intr-un mod eficient riscurilor si problemelor cu care ne confruntam. Ea, deseori, ia forma panicii, terorii, ororii, fobiilor, tremuraturilor, clantanitului din dinti, balbaielilor si a tuturor afectiunilor fizice si psihosomatice care ne atrag atentia, asupra potentialelor,pericole, dar care interfereaza de cele mai multe ori cu preintampinarea adecvata a amenintarilor reale.

Anxietatea, sau ingrijorarea sanatoasa, se bazeaza intotdeauna pe o spaima rationala sau realista. Astfel, de exemplu, daca incercati sa traversati o strada nesemaforizata, foarte aglomerata, veti simti frica absolut justificata ca puteti fi lovit de o masina, deci ranit sau chiar omorat. De ce? Pentru ca exista o probabilitatea destul de realista ca acest lucru sa se intample.

In mod asemanator, daca aveti un serviciu bun, dar continuati sa intarziati, sa-i spuneti sefului ca este un om de nimic si sa indepliniti prea putine din sarcinile care va revin, veti nutri teama realista de a fi penalizat sau concediat. Si asta pentru ca, date fiind conditiile mentionate, este foarte posibil ca acest lucru sa se intample.

Asadar, temerile noastre realiste majore apar pe baza propriilor observatii ca ceva rau, chiar distructiv, se poate intampla si daca actionam intr-un anumit fel si a probabilitatii ca acel lucru care ne ingrijoreaza sa se imtample. Daca ne comportam necorespunzator fata de anumite persoane ostile, este foarte posibil ca ele sa actioneze in detrimentul nostru. Atentie! Temerile realiste ne dau de stire ca ceva rau ni s-ar putea intampla daca ne manifestam intr-un anumit fel si ne avertizeaza corespunzator sa nu adoptam respectiva strategie de actiune daca nu vrem sa ni se intample asta.

In orice caz, multe spaime sunt irealiste sau irationale. Sa presupunem ca mergeti pe trotuar si ca sunteti ingrozit de gandul ca o masina va trece peste bordura si va va lovi, sau sa plecam de la presupozitia ca va descurcati bine la locul de munca, ca sunteti laudat si premiat de sef, dar ca va este cumplit de frica de faptul ca, daca intarziati o singura data sau comiteti o greseala minora, veti fi concediat fara nici un fel de avertisment. Sau sa presupunem ca va este frica sa va urcati in lift gandindu-va ca ati putea avea nesansa sa va sufocati, sa se prabuseasca liftul si sa muriti, sau ca va veti bloca intre etaje si nu veti mai avea posibilitatea sa iesiti de acolo pentru urmatoarele ore sau chiar zile. Din nefericire pentru conditia umana, oamenii isi nascocesc, cel mai adesea, asemenea spaime irationale si fiind ingroziti de acestea, procedeaza de-a dreptul nesabuit pentru a le face fata.

Spaimele maladive sau nerealiste provoaca adesea sentimente coplesitoare de anxietate mai ales atunci cand nu se manifesta nici un pericol real, sau cand acesta este mult prea mic pentru a le justifica. Astfel, unele persoane refuza sa se urce in lift, pe scarile rulante sau sa mearga pe trotuar chiar si atunci cand pericolul de a li se intampla ceva rau este unul infim.

Cum puteti face diferenta dintre anxietatea sanatoasa si anxietatea maladiva?

Prin cercetarea atenta a realitatii si prin utilizarea legilor probabilitatii.

Ne putem da seama de instalarea anxietatii nesanatoase in cele trei situatii de mai jos:

1. Cand ignorati faptele cunoscute, atunci ajungeti sa fiti convinsi, de exemplu ca lifturile sunt periculoase, chiar daca cei care le folosesc nu sunt niciodata raniti sau nu mor din cauza lor.

2. Cand spaimele nerealiste sunt exagerate sau generalizate la extrem. Din cauza ca ati auzit ca o persoana a ramas blocata in lift timp de trei ore, va puteti gandi in mod nejustificat ca asta i s-ar putea intampla cu usurinta, oricarei persoane, inclusiv voua.

3. Cand vedem lucrurile doar in alb si negru, fara nuante intermediare de gri. De exemplu daca ni se intampla sa ramanem blocati doua ore in lif, avem tendinta de a ne raporta doar la pierderea respectiva ca la un lucru absolut neplacut, vedem totul ca pe o catastrofa, cand e posibil sa fi castigat altceva in acele doua ore in care am stat degeaba si ne-am gandit (ca nu aveam altceva de facut), cum ar fi o idee extraordinara pentru afacerea ce vrem sa o incepem.

Cu alte cuvinte, anxietatea nerealista, constituie in mare parte, consecinta unui mod inadecvat de gandire generalizat, si care de altfel, le este destul de comun fiintelor umane.

Daca asa stau lucrurile, fiecare dintre noi este predispus, practic, la manifestari anxioase atat realiste cat si nerealiste, la frica rationala dar si la cea irationala si astfel devenim rapid prudenti si ingrijorati in confruntarea cu riscurile si pericolele din jur, dar si la fel de exagerat de ingrijorati, chiar panicati.

Pentru a va ajuta sa constientizati daca aveti sau nu sentimente de anxietate nesanatoasa, va propun sa dezbat in urmatorul articol:“Cateva dintre cele mai obisnuite simptome de anxietate”.

Un demers terapeutic alaturi de psihoterapeutul nostru va poate ajuta cum sa va mentineti anxietatea sanatoasa si cum sa diminuati si sa controlati anxietatea nesanatoasa. De aceea pentru ca stim cat de important este pentru noi toti, va puteti face acum o programare.

Programare Psiholog Galati Oana Rafa – Cabinet psihoterapie PsiHolistic
Sau puteti face o programare direct la telefonul:

0756 62 77 92

Tot ai citit pana aici. Zi-ne si parerea ta!

comentarii

About the Author

AndreeaAbsolventa a Universitatii Spiru Haret / Facultatea Sociologie-Psihologie, Profilul - Psihologie (2008 -2011), BucurestiView all posts by Andreea

Leave a Reply

/* ]]> */