Ti se intampla ca unele dintre conversatiile in care te implici sa inceapa furtunos iar altele sa se urneasca abia dupa momente bune de tacere stanjenitoare? Cand incepi sa vorbesti, treci uneori cu usurinta de la un subiect la altul, iar alteori indiferent ce spui, discutia degenereaza intr-o cearta? Pentru tine este un secret de ce unele discutii sunt placute si distractive, iar altele interminabile si plictisitoare? Cu alte cuvinte, ti se pare ca a conversa este pentru tine o loterie in care nu stii niciodata daca vei fi invins sau invingator?

Unul dintre modurile in care poti atenua sincopele de comunicare este acela de a cunoaste si folosi eficient stilurile de conversatie. Cei mai multi oameni au un stil de conversatie primar care, in esenta, poate fi incadrat cu usurinta intr-una dintre cele patru categorii despre care vom vorbi in continuare.

Odata ce iti vei identifica propriul stil de conversatie, impreuna cu punctele forte si minusurile pe care acesta le presupune, te vei simti mult mai confortabil sa vorbesti cu aproape oricine. Vei observa cat de repede poti crea legaturi si poti conversa cu orice persoana pe care o intalnesti, indiferent cat de diferit este stilul sau de al tau. Pe langa faptul ca vei capata mai multa incredere in tine, vei putea sa te integrezi mult mai usor in orice grup, sa gasesti puncte comune de interes cu persoane pe care nu le-ai mai vazut niciodata si sa-ti faci cu usurinta o multime de prieteni.

Raspunde la urmatoarele intrebari pentru a-ti identifica stilul de conversatie primar. Alege varianta care descrie cel mai bine comportamentul tau real – nu comportamentul pe care iti doresti sa il ai in fiecare situatie.

1. Atunci cand intri intr-o camera plina de persoane pe care nu le cunosti:

a)Te invarti printre ceilalti si ascult discutiile interesante. A

b)Te prezinti primei persoane pe care o intalnesti. F

c)Te asezi pe un scaun si astepti sa fii abordat. T

d)Cauti o discutie prietenoasa in care sa te poti implica. S

2.Atunci cand intalnesti pe cineva pentru prima oara:

a)Astepti ceva timp pentru a-ti contura o opinie despre acea persoana. A

b)Ii spui cate ceva despre tine inainte de a intreba ceva. S

c)Incerci sa o faci sa rada. F

d)Pozezi intr-o persoana distanta si studiezi reactiile. T

3.Atunci cand esti implicat intr-o conversatie:

a)Ii lasi pe ceilalti sa-si expuna opiniile inainte de a o formula pe a ta. T

b)“Vanezi” brese in opiniile celorlalti. A

c)Iti faci cunoscut punctul de vedere cat poti de curand. S

d)Adresezi intrebari si iti impartasesti perspectiva proprie.  F

4.Daca nu stapanesti subiectul discutiei:

a)Dai din cap in tacere si incerci sa pari interesat. T

b)Schimbi subiectul. S

c)Adresezi intrebari pentru a-ti arata interesul. A

d)Te prefaci ca stii despre ce vorbeste interlocutorul. F

5.Daca nu esti de acord cu opiniile celorlalte persoane:

a)Intrebi despre motivele din spatele opiniei. F

b)Te scuzi si pleci cat se poate de repede. T

c)Iti expui opinia cu agresivitate pana cand interlocutorul este de acord cu tine. S

d)Ii explici partenerului de discutie de ce ai tu dreptate si nu el. A

6.Preferi conversatiile care sunt:

a)La subiect. S

b)Bazata pe fapte si detalii. A

c)Informale, fara a aborda vreun subiect in profunzime. F

d)Personale. T

7.Iti plac conversatiile care iti dau ocazia sa:

a)Afli informatii despre ceilalti. T

b)Te afli in centrul atentiei. F

c)Explici concepte complicate. A

d)Spui altora ceea ce ai realizat. S

8.Care dintre urmatoarele afirmatii te descrie cel mai bine:

a)Pot face conversatie abordand o multitudine de subiecte. F

b)Pot discuta un subiect in profunzime. S

c)Sunt bun ascultator si de aceea oamenii mi se confeseaza. T

d)Pot explica relativ usor concepte complicate. A

9.Oamenii cu care ti se pare cel mai dificil de discutat sunt cei care:

a)Isi impun cu insistenta parerile. T

b)Vorbesc non-stop fara a lasa pe altcineva sa spuna un cuvant. A

c)Insista asupra fiecarui detaliu. S

d)Nu zambesc si vorbesc foarte putin. F

10.Conversatiile tale preferate sunt cele in care tu:

a)Povestesti despre ceva amuzant. F

b)Discuti despre un subiect tehnic. A

c)Iti prezinti punctul de vedere. S

d)Ii asculti pe ceilalti cum ti se confeseaza. T

Rezultate:

Socoteste numarul de raspunsuri care corespunde fiecarei litere ( S-F-A-T). Stilul cu numarul cel mai mare de raspunsuri este probabil cel mai aproape de stilul tau propriu de conversatie. Cei mai multi dintre noi nu avem un stil cert ci o combinatie de stiluri cu unul sau chiar doua stiluri primare.

Rezultatele tale:

S____________ Sincer

F____________ Flecar

A____________ Atent

T____________ Taciturn

total: 10

Fiecare litera din cuvantul S-F-A-T este initiala unuia dintre cele patru stiluri de conversatii ( Sincer, Flecar, Atent, Taciturn).

S de la Sincer:

Inseamna ca abordezi conversatia intr-o maniera directa. De obicei spui ceea ce gandesti fara ocolisuri. Foarte probabil ca esti un competitor innascut si privesti conversatia ca pe un meci pe parcursul caruia ai ocazia de a dezbate, a te contrazice, sau a convinge pe cineva sa-ti adopte parerile. Iti place sa “iti bagi nasul peste tot” din punct de vedere conversational si esti o companie foarte placuta daca interlocutorul tau iti intelege glumele, ardoarea si simtul competitional. Persoanelor cu stilul de conversatie sincer le place sa vorbeasca despre: sporturi, figuri legendare din domeniul afacerilor, aventuri, filme de actiune, politica, initiera unor afaceri, bani, intretinerea fizica.

F de la Flecar:

Inseamna ca esti intotdeauna dornic de conversatie. Probabil ca ai fost nu o data acuzat ca “cine te-a vaccinat cand ai fost copil a facut-o cu un ac de pick-up”. Esti extravertit, vorbitor plin de energie care poate discuta despre orice atata timp cat are public. Iti place sa interactionezi cu ceilalti si sa fii in centrul atentiei. Esti mai mult decat fericit sa initiezi o conversatie cu absolut oricine. Oamenii te vad ca fiind distractiv prietenos si oricand deschis unei relatii. Persoanelor cu stil de conversatie flecar le place sa vorbeasca despre: ele insele, prieteni, familie, calatorii, mancaruri, distractie, cultura pop, pasiuni, autoperfectionare, oameni de succes, intamplari ciudate mediatizate, evenimente amuzante, sperantele si visurile lor, animale de companie si orice subiect care nu este tehic sau complicat.

A de la Atent:

Inseamna ca perspectiva ta asupra conversatiei este una metodica. Capacitatea ta de a absorbi, evalua si oferi informatii, te ajuta sa conversezi cu usurinta, atunci cand sunt in discutie subiecte tehnice, subiecte orientate pe detalii si procese. Abilitatea ta de a analiza proceduri tehnice pana la cel mai mic detaliu, si a explica simplu si cea mai complicata definitie fara a scapa din vedere niciun fel de aspect, te ajuta sa discuti relaxat, despre concepte care pentru unii par inaccesibile. Iti plac discutiile pe probleme profesionale si subiecte care solicita informatii detaliate sau rezolvarea unor dileme. Acestor persoane le place sa vorbeasca despre: stiinta, matematica, arhitectura, computere, design, cotatiile la bursa, tehnologie, functionarea masinariilor, inventii, literatura SF, enigmistica, unelte, reparatii casnice.

T de la Taciturn:

Inseamna ca abordarea ta este una rezervata. “Meditativ” este cuvantul care descrie cel mai elocvent stilul tau de conversatie. Rostesti cuvintele cu voce joasa si cu calm. Pentru ca stilul tau nu este deloc agresiv, ceilalti se vor simti stimulati sa ti se confeseze. Ca regula, esti un excelent ascultator si foarte atent sa nu ranesti sentimentele celorlalti, in special ale celor pe care deja i-ai cunoscut. Iti ia ceva timp, dar, daca ajungi sa cunosti o persoana iti deschizi inima fara rezerve si conversezi degajat. Acestor persoane le place sa vorbeasca despre: relatii, povesti senzationale, experiente personale, vedete de cinema, gastronomie, restaurante, decoratiuni interioare, arta, muzica, teatru, dans, poezie, carti, probleme sociale, pasiuni, gradinarit, animale, familie.

Tot ai citit pana aici. Zi-ne si parerea ta!

comentarii