Presupozitiile sunt un set de principii care, fiind acceptate ca adevarate, fac ca o metoda sa functioneze. Importanta presupozitiilor noastre consta in modul in care acestea opereaza asemenea unor credinte care se subanteleg si se admit ca atare. In mod inevitabil avem anumite credinte care ne controleaza”termenii nedefiniti” si intelegerile.

Credintele, in calitate de concepte, teorii, paradigme, descriu structuri de baza a modelului nostru asupra lumii, model ce il consideram a fi adevarat, pentru ca actioneaza asemenea unor filtre neurologice principale ce determina modul in care percepem realitatea exterioara.

Credintele noastre referitoare la ceea ce percepem ca fiind important sau neimportant ne modeleaza cu putere perceptiile, avand fiecare diferite grade de intensitate si astfel credem in anumite lucruri mai mult si in altele mai putin, dar cele care ne sunt foarte dragi si care ne coordoneaza gandurile, actiunile le numim crezuri centrale si pe acestea le folosim drept presupozitii.

Presupozitiile se clasifica astfel:

A. Presupozitii de procesare mentala:

1. “Harta” nu reprezinta “teritoriul”.

2. Oamenii raspund in conformitate cu hartile lor interioare.

3. Intelesurile opereaza in functie de context.

4. Mintea si corpul se influenteaza reciproc.

5. Aptitudinile individuale functioneaza prin dezvoltarea si secventializarea sistemelor reprezentationale.

6. Respectam modelul asupra lumii apartinand fiecarei persoane.

B. Presupozitii referitoare la comportamentele / raspunsurile fiintelor umane:

7. Termenii persoana si comportament descriu doua fenomene diferite.

8. Orice comportament este util si folositor intr-un anumit context.

9. Evaluam comportamentul si schimbarea in termenii contextului si ai ecologiei.

C. Presupozitii comunicationale:

10. Nu putem sa nu comunicam.

11. Modul in care comunicam ne afecteaza gradul de percepere si de receptionare.

12. Semnificatia a ceea ce comunicam consta in raspunsul pe care-l primim.

13. Persoana care stabileste cadrul comunicarii controleaza actul comunicarii.

14. “ Nu exista esec, ci numai feedback”.

15. Persoana care da dovada de cea mai mare flexibilitate exercita cea mai mare influenta asupra
sistemului.

16. Rezistenta ne indica lipsa raportarii.

D. Presupozitii pentru invatare – alegere – schimbare:

17. Oamenii au resursele interioare de care au nevoie pentru a reusi.

18. Fiintele umane au abilitatea de a experimenta invatarea dintr-o singura incercare.

19. Orice proces de comunicare ar trebui sa realizeze cresterea posibilitatilor de alegere.

20. Oamenii fac cele mai bune alegeri ce le stau la dispozitie atunci cand actioneaza.

21. In calitate de persoane responsabile, putem face ca mintea noastra sa functioneze asa cum vrem
si sa controlam reezultatele aferente.

Daca folosim un computer, stim cu totii ca acesta are un sistem de operare care il face sa functioneze.
Intr-un mod similar, programarea neurolingvistica are si ea un sistem de operare, cu ajutarul caruia ruleaza aceste presupozitii NLP si sunt cele care fac sa functioneze sistemul de procese, idei si abilitati.

In articolele viitoare se vor detalia, pe rand aceste presupozitii.

Tot ai citit pana aici. Zi-ne si parerea ta!

comentarii