Diferenta in NLP
Programarea neurolingvistica este o cale de a-ti imbogati optiunile pe care le ai si pe care le percepi ca fiind de valoare in mediul in care traiesti. Excelenta si maiestria vin atunci cand ai o multime de optiuni la dispozitie, spunea, Robert Dilts, trainer si dezvoltator NLP.
Unitatea de sens elementara in informatie este diferenta care face diferenta, existand si diferente intre ele. Dimensiunile fundamentale ale diferentei fiind spatiul si timpul.
Diferenta spatiala se refera la modul diferit de localizare a doua obicte, iar diferenta temporala presupune o schimbare in acea diferenta ( de exemplu ochii care se misca in raport cu restul fetei ).
Al treilea tip de diferenta implica o schimbare in modificarea situarii celor doua obiecte (accelerare).
Putem clasifica diferenta sau informatia atunci cand acestea se produc in punctul in care un tip diferit de diferenta face o diferenta. De exemplu, vorbirea si scrisul sunt clasificate ca fiind tipuri diferite de comunicare, pentru ca una dintre ele este dependenta de diferente in markerii vizuali, in timp ce cealalta poarta informatii ce depind de diferentele in exprimarea vocala.
Doua forme principale de clasificare, in sistemul cibernetic, sunt:
1. Ierarhiile
– Apar in trecerea de la informatia microscopica la cea macroscopica. Exemple sunt :
a) atunci cand trecem de la molecula la celula, la tesut, la organ, la organism, la societate, vedem ca regulile pentru combinarea si interactiunea nivelurilor superioare ale ierarhiei sunt calitativ diferite de cele care guverneaza interactiunile microscopice;
b) in matematica unde numerele 8, 16 si 24 sunt o subclasa a tuturor numerelor divizibile cu 4 care, la randullor, sunt o subclasa a tuturor numerelor pare;
c) in comportament, o miscare oculara este o subclasa a expresiei faciale care, la randul ei, este o subclasa a comunicarii nonverbale etc.
– In clasificarea ierarhica trebuie sa tinem cont ca fiecare subunitate este o parte a unitatii urmatorului domeniu mai larg si ca anumite diferente in partea de unitate au efect informational asupra unitatii mai largi, si viceversa.
2. Tipizarea logica
– Apare acolo unde nu exista o discontinuitate ( prin contrast cu o continuitate, ca la ierarhii) intre nivelurile de clasificare. Acest tip de discontinuitate este exemplificata astfel:
a) in matematica, prin restrictia conform careia o clasa nu-si poate fi siesi membra, si nici unul dintre membri nu este clasa;
b) in logica, prin solutia la clasicul paradox logic ( Daca o afirmatie este adevarata atunci este falsa, iar daca este falsa, atunci este adevarata). Valoarea reala de adevar a afirmatiei este de un tip logic diferit fata de afirmatia insasi;
c) in comportament, prin faptul ca regulile de consolidare pentru explorarea la animale au o natura complet diferita fata de regulile pentru procesul de testare ce intervine in actul explorarii. Ciberneticianul Gregory Bateson spunea ca poti conditiona un sobolan (pozitiv sau negativ) cand cerceteaza un anumit obiect ciudat si atunci el va invata in mod corespunzator sa-l abordeze ori sa-l evite. Dar scopul insusi al explorarii este obtinerea de informatii despre ce obiect trebuie abordat sau evitat. Descoperirea ca un anumit obiect este periculos reprezinta o reusita in activitatea obtinerii de informatii. Reusita nu-l va descuraja pe sobolan sa continuie sa exploreze obiecte ciudate.
De asemenea, acest tip de structura, pare a se regasi si in credintele si sistemele de credinte din comportamentul uman.
Domeniul NLP promoveaza importanta studierii ce se bazeaza pe realitate ( ceea ce poate fi verificat) si dezvolta abilitati de gandire unde mintea si copul sunt parti ale aceluiasi sistem.