Programarea neurolingvistica (NLP) a fost intemeiata de modelatorii comportamentali John Grinder si Richard Bandler cu scopul de a analiza si explora modelele ce conduc la procesele complexe ale comportamentului uman, procese cum sunt: invatarea, memoria, comunicarea, etc.

NLP-ul este considerat o teorie a cunoasterii, reprezentand si un model al structurii experientei noastre atat din punctul nostru de vedere cat si in felul in care aceasta experienta ne influenteaza comportamentul.

 Reprezentarea unica a lumii pe care o alcatuim fiecare in mintea noastra prin abstractizare, pe baza experientei, formeaza reprezentarile noastre interioare si anume o harta neurolingvistica.

“Harta” nu reprezinta “teritoriul” deoarece modelele epistemologice precum NLP sunt modele unice despre experienta, prin actul gandirii ele devenind o parte din experienta noastra si de aceea nu se incearca a se descrie realitatea ci mai degraba a clarifica cum experimentam realitatea si cum reactionam la propriul nostru model de lume, oamenii reactionand conform “hartilor” lor.

Experienta cuprinde mai multe forme si se imparte in 3 tipuri:

  1. Experienta senzoriala directa:

–   Poate fi considerata sinonima cu perceptia;

–   Reprezinta suma informatiilor pe care le primim prin intermediul organelor de simt adica interactiunea dintre stimularea receptorilor si neuronilor din oraganele auditive, vizuale, gustative, somatosenzoriale, proprioceptive si olfactive ale unui individ si creierul sau (auz, vaz, simt tactil, gust si miros);

–   O persoana poate fi constienta de experienta si de efectele limitarii ce este impusa de procesul experentei senzoriale directe, fiind una dintre consideratiile acestui proces;

–   Alta consideratie impusa de acest proces consta in volumul de analiza perceptiva de la nivelul experentei noastre.

  1. Experienta experentei:

–   Nivelul acesta de experienta cuprinde hartile sau modelele mentale, ce le cream pentru organizarea si reactionarea la perceptiile senzoriale directe (neurologic sunt reprezentari ce rezulta din stimularea retelelor de celule si neuroni corticali formand in creier ramificatiile complexe si lanturile cauzale de interconectare complexa si suprapusa a celulelor in cortex);

–   Asadar acest tip de experienta (denumita si gandire, memorie, invatare, etc.) este diferita din punct de vedere calitativ de experienta senzoriala directa si cuprinde forma sau procesul prin care are loc aceasta experienta si reprezentarile de continut ce rezulta din el. De exemplu atunci cand descriem un film vazut, este posibil sa vedem cu ochiul mintii o imagine pe care o readucem in memorie si cum altcineva nu poate vedea ce e in capul nostru va trebui sa traduca cuvintele noastre in propriul lor tablou mental, tablou care poate sau nu sa fie similar cu al nostru;

–   In acest proces de experienta este important sa facem diferenta dintre experienta constienta si cea inconstienta unde constienta este un proces secundar si invatarea nu este limitata de cunoasterea constienta. Analiza perceptiva se desfasoara in conditii normale si atunci cand atentia e absenta.

  1. Experienta despre experienta:

–   Reprezinta nivelul experientei care se ocupa de formele si modelele ce conduc propriile sale procese;

–   Este nivelul unde delimitam modelele procesului de modelare sau metamodelele.

Prin tehnici NLP oamenii isi pot construi abilitati de viata si cu ajutorul anumitor programe speciale isi vor putea imbunatati considerabil calitatea propriei vieti.

Sa invatam mai mult despre noi insine este primul pas spre valorificarea intregului nostru potential: EXCELSIOR

Tot ai citit pana aici. Zi-ne si parerea ta!

comentarii