Analiza studiilor referitoare la cine de cine se indragosteste a evidentiat    importanta rolului pe care il are in viata noastra, satisfacerea propriilor nevoi de catre partenerul iubit.

 Psihanalistul Theodore Reik considera ca oamenii se indragostesc din motive egoiste, unii de ceilalti. Ei simt ca le lipseste ceva si cauta calitatea lipsa in persoana iubita, astfel fiecare partener ofera unele din partile necesare unei personalitati complete. Egoismul acestui tip de selectie al partenerului romantic nu este articulat constient. Un exemplu de atractie inconstienta este cea dintre victimele care simt nevoia de a fi ingrijite si iubite si eroii salvatori ce doresc sa ofere ceva important celuilalt si nevoia de a salva si  imbunatati viata partenerului.

Teoriile conform carora  oamenii rationali deconectati de la sentimentele lor, nu isi spun cand intalnesc o persoana noua ca aceasta va fi persoana ce ii va completa, dar isi dau seama ca se simt confortabili in compania ei si in acelasi timp atrasi de acea persoana sunt:

Teoria schimbului social.

Bernard Murstein a propus o idee similara privind utilitatea relatiilor de iubire din perspectiva teoriei schimbului social. Conform acestui model economic al comportamentului uman, alegerea partenerului de viata este motivata de dorinta de a-ti mari castigurile (cum ar fi iubirea, sprijinul sau sexul) si de a-ti reduce pierderile (precum a face ceva ce nu-ti place) pentru ca relatia sa fie mai satisfacatoare si mai de lunga durata. Dupa Murstein oamenii isi unesc destinele cu cei care le ofera cel mai bun pachet de beneficii la pretul cel mai mic, iar iubirea este sentimentul de satisfactie reciproca pe care il au stiind ca au obtinut cea mai buna afacere posibila.

Teoria resurselor

Potrivit acestei teorii, oamenii folosesc cateva categorii de resurse:

1. Iubirea (caldura, afectiune, grija si confort)

2. Statutul (care poate creste sau reduce sentimental propriei valori)

3. Informatia (cunostiintele si sfaturile)

4. Proprietatea( banii)

5. Bunurile (lucrurile)

6. Serviciile ( gatitul, reparatul masinii…)

In contextual celor mai multe interactiuni tindem sa schimbam resurse de acelasi tip, oferind iubire cand primim iubire, ajutand cand suntem ajutati sau servim cand suntem serviti, dar este de evidentiat faptul ca intr-o relatie de iubire in desfasurare a fi iubit mai mult sau mai putin decat iubesti nu este neaparat o experienta pozitiva, acest lucru poate da nastere vinovatiei si furiei care pot duce la sentimente negative pentru partenerul romantic. Persoanele implicate in acest gen de relatii stiu ca e imposibil sa fortezi pe cineva sa te iubeasca si nu e recomandat sa inseli, mituiesti, santajezi, seduci, impui, sau sa ameninti pentru a fi iubit pentru ca aceste actiuni in nici un caz nu vor transaforma sentimentele negative in iubire.

Dale Carnegie, in “Cum sa castigi prieteni si sa influentezi oameni” a transformat legatura dintre satisfacerea nevoilor si atractie, recomandand ca atunci cand vrei sa fii iubit de cineva ar fi indicat ca tu sa procedezi astfel:

–          Nu critica, nu condamna, nu judeca si nu te plange;

–          Aprobarea si acceptarea sunt recompense importante;

–          Asigura-te ca ii satisfaci o nevoie importanta pe care toti o avem, nevoia de a fi apreciat;

–          Manifesta un interes autentic fata de acea persoana si fata de lucrurile pe care le considera importante;

–          Zambeste-i;

–          Fii un bun ascultator;

–          Incurajeaza-l\o sa va vorbeasca despre sine;

–          Fa-l\o sa se simta important\a si apreciaza-l\o cinstit si sincer.

Cei mai multi dintre noi preferam sa iubim si sa fim iubiti de oameni care ne implinesc in mod adecvat nevoi psihologice, emotionale, intelectuale, sexuale, spiritual si sociale importante. Candidatii cei mai buni fiind mai degraba cei cu nevoi complementare decat partenerii ale caror nevoi sunt similare celor pe care noi le avem.

 

 

 

Tot ai citit pana aici. Zi-ne si parerea ta!

comentarii