Minusuri conversationale…
si sugestii folositoare atunci cand vorbesti cu o persoana cu stil diferit de al tau.
Acum ca ati aflat ce stil de conversatie aveti va prezentam si minusurile acestor stiluri:
S de la Sincer:
Pentru ca esti mereu dornic de competitie, privesti conversatia ca pe un meci pe care TREBUIE sa-l castigi. Consecinta este ca ceilalti te vor considera uneori brutal, insistent sau agresiv. Ai tendinta de a-ti pierde rabdarea cu oamenii care au un stil mai calm si mai putin direct decat al tau. Ai obiceiul de a spune lucrurile pe nume si nu tii seama de modul in care asta ii afecteaza pe cei cu care vorbesti. De aceea, uneori interlocutorul are senzatia ca esti dominator, laudaros sau lipsit de tact.
Daca ai obtinut un punctaj mic la acest stil de conversatie, iata cateva sugestii folositoare atunci cand discuti cu persoane cu stil SINCER:
– Demonstreaza un interes real pentru ceea ce-ti povestesc despre afaceri si telurile lor in viata. Persoanele cu acest stil de conversatie pur si simplu adora sa vorbeasca despre ele insele si despre realizarile lor.
– Evita sa intri intr-o dezbatere cu ei, chiar daca te provoaca. Le place sa se contrazica, sunt talentati la asta si de obicei castiga intr-o discutie in contradictoriu.
– Cere-le sfatul si pretuieste-le parerile. Ai multe de invatat de la acesti oameni pentru ca isi propun teluri inalte si nu se lasa pana nu le aduc la indeplinire.
– Nu da foarte multe detalii si explicatii complicate. Ei analizeaza, de obicei, imaginea de ansamblu si devin nerabdatori atunci cand se discuta despre detalii.
– Ai simtul umorului? Foloseste-l ca sa-ti evidentiezi propriile slabiciuni. Le plac oamenii care nu se tem sa se autoironizeze.
– Nu te supara daca te critica sau iti minimalizeaza realizarile. Acesta este modul lor de a-ti testa nivelul de incredere in tine insuti.
F de la Flecar:
Vorbesti mult prea mult. Cei mai putin vorbareti se simt cateodata covarsiti de avalansa de cuvinte pe care o emiti. Tendinta ta de a domina conversatia si a fi in centrul atentiei ii face pe ceilalti sa se simta exclusi. Uneori nu reusesti sa-ti asculti interlocutorul sau sa-i dai vreo sansa de a vorbi.
Sugestii folositoare atunci cand vorbesti cu o persoana cu stil FLECAR:
– Lasa-i sa fie in centrul atentiei. Tanjesc dupa recunoastere si atentie asa ca arata-ti aprecierea pentru eforturile lor de a straluci.
– Nu intra in explicatii detaliate si nu aborda subiecte tehnice sau complicate. Vor deveni frustrati, confuzi si plictisiti.
– Impartaseste-le preocuparile tale. Daca nu vei face astfel, ei vor vorbi pana te vor plictisi.
– Nu te simti prost atunci cand ii intrerupi. Daca nu faci asta, nu vei apuca sa rostesti niciun cuvintel.
– Fii vesel, demonstreaza ca ai simtul umorului si, mai presus de toate razi la glumele lor. Isi doresc cu ardoare sa fie placuti si cosidera ca sunt foarte amuzanti.
– Nu discuta despre subiecte foarte serioase sau profunde. Conversatia distractiva este unele dintre principalele lor obiective.
A de la Atent:
Te gasesti foarte rar in pozitia celui care sparge gheata intr-o conversatie si unii te vor privi ca fiind prea timid sau prea putin dispus la conversatie. Tendinta ta de a discuta un subiect pana la cel mai mic detaliu ii poate determina pe eventualii parteneri de discutie sa-si piarda interesul sau sa nu mai inteleaga ce vrei sa spui de fapt. Abordarea ta logica da impresia ca nu esti deloc rabdator cu cei care nu inteleg subiecte tehnice sau complicate ori gandesc diferit. Poti fi perceput de cei din jurul tau ca fiind mult prea serios pentru ca ai tendinta de a evita conversatia informala si relaxata, facuta doar de dragul de a discuta.
Sugestii folositoare atunci cand vorbesti cu o persoana cu stil ATENT:
– Lauda-le cunostintele tehnice. Aceste persoane sunt mandre sa impresioneze cu inteligenta lor asa ca…arata-te impresionat.
– Nu intra in polemici si nu le contrazice opiniile. Urasc sa nu aiba dreptate si iau ca o ofensa personala orice fel de critica.
– Incurajeaza-i sa vorbeasca despre subiecte din afara ariei lor de preocupari. Daca vei incerca sa construiesti o punte de legatura cu ei prin deschiderea unor subiecte tehnice, pregateste-te sa asculti ceea ce nu te-a interesat niciodata despre harduri de computer, pompe, sau cine stie ce alta minunatie a tehnicii.
– Nu schimba prea frecvent subiectul. Persoanele cu acest stil de conversatie prefera sa se concentreze asupra unui singur subiect pana cand acesta este epuizat si abia apoi sa treaca la altul.
– Schimba cu mare tact subiectul orientand discutia spre zone mai lejere. Aceste persoane au tendinta de a zabovi asupra unor subiecte foarte serioase si plictisitoare o lunga perioada de timp.
– Nu te simti ofensat daca ii auzi criticandu-te sau oferindu-ti un sfat pe care nu l-ai cerut. Ei vad totul ca fiind probleme care trebuie rezolvate si vor sa fie ei cei care au toate raspunsurile.
T de la Taciturn:
Tendinta ta de a ramane pasiv da celorlalti impresia ca esti timid, neinteresat, snob sau lipsit de dorinta de a comunica. Te simti coplesit de persoanele agresive in discurs si de cele prea vorbarete si tinzi sa te retragi cand te simti nelinistit. Temerea ca ai putea spune ceva nelalocul lui, ca vei deveni plictisitor sau ca i-ai putea rani pe ceilalti, iti inhiba spontaneitatea si face ca primele momente ale unei conversatii sa fie foarte stanjenitoare.
Sugestii folositoare atunci cand vorbesti cu o persoana cu stil TACITURN:
– Arata ca esti interesat de preocuparile lor. Oamenii acestia au nevoie de ceva mai multa incurajare pentru a-si deschide sufletul.
– Nu fi agresiv, critic sau pus pe cearta. Bat in retragere la cel mai mic semn de conflict.
– Cere-le parerea despre probleme care vizeaza aspectul uman. Se vor simti stimulati sa vorbeasca daca le demonstrezi ca pretuiesti ceea ce au de spus.
– Nu-i intrerupe si nu le completa frazele. Persoanele cu acest stil de conversatie fac pauze dese pentru a-si alege cuvintele asa ca acorda-le timpul necesar pentru a termina de vorbit.
– Incurajeaza-i sa vorbeasca subliniind opiniile si preocuparile comune. O reactie ce dovedeste interes pentru ceea ce spun ei este esentiala pentru a-i convinge sa-si impartaseasca opiniile.
– Nu renunta atunci cand observi ca discutia “se urneste” mai greu. Le ia ceva mai mult timp decat altora sa-si deschida sufletul in fata unor necunoscuti.
Combina cele patru stiluri de conversatie pentru a deveni un vorbitor priceput si placut. Desi cei mai multi oameni pot fi catalogati ca apartinand unuia din cele patru stiluri de conversatie, toti avem puncte forte si minusuri care se regasesc in toate stilurile. Adapteaza-ti stilul de conversatie astfel incat sa poti “dansa” pe ritmul stilurilor celorlalti. Exerseaza-ti abilitatile discutand cu persoane care au un stil diferit de al tau.