Cea mai rapida cale de imbunatatire a performantei pare, de fapt, inceata. Aceasta implica intarirea pozitiva a micilor imbunatatiri. Din moment ce intarirea pozitiva creste frecventa comportamentului, prin motivarea micilor schimbari ale performantei veti putea accelera performanta mai curand si mai des.
Daca motivam orice comportament intr-o situatie de invatare, vom determina un grad mai mare de entuziasm, nerabdare si imbunatatire, decat daca am oferi motivare numai o data la 100 de manifestari ale unui comportament.
Rata schimbarii este direct proportionala cu numarul de stimulente primite.
Denumirea tehnica a acestui proces este modelare, semnificand procesul de intarire pozitiva a aproximarilor succesive in vederea atingerii unui obiectiv. Capacitatea de a modela comportamentul este esenta invatarii eficiente, a instruirii si a managementului sau a supervizarii. Modelarea sta la baza obtinerii rezultatelor maxime de la angajati. Pentru a modela eficient este nevoie de capacitatea de a imparti o sarcina in etape mai mici, de rabdarea de a motiva micile schimbari si de abilitatea de a sarbatori atingerea obiectivului final.
Crearea fanilor lui Rubik. Cu ani in urma demonstram cum putem invata pe oricine sa rezolve cubul Rubik, un joc tridimensional foarte cunoscut. Nu aveam nevoie decat de 30 minute pentru a-i face sa nu mai lase din maini cubul. Am starnit atata entuziasm prin acest exercitiu, incat pana la urma a trebuit sa renuntam la el, intrucat cursantii erau foarte preocupati de realizarea cubului si nu mai erau atenti la ore.
Pentru a starni acest entuziasm, mai intai am invatat cursantii sa gaseasca “varful” cubului. I-am invatat cum sa stabileasca varful, apoi amestecam cubul si le cerem sa gaseasca singuri varful. O simpla stimulare verbala, “Bine”, a fost suficienta atunci cand toti au reusit sa treaca de prima faza. Am repetat de mai multe ori acest proces pana cand au reusit cu totii sa gaseasca de fiecare data varful. Apoi le-am aratat urmatorul pas, care consta in gasirea patratelor de aceeasi culoare care vor fi reunite la varf; apoi cum sa mute aceste patrate in varf. Utilizand aceasta abordare pas cu pas, am facut in asa fel incat sa primeasca sute de stimulente in 30 de minute. Acest lucru a fost suficient pentru a-i tine treji pe multi pana tarziu in noapte pentru a exersa. In dimineata urmatoare au venit la mine ca sa-mi ceara sa-i ajut la o etapa pe care nu au reusit sa o tina minte, fiind nerabdatori sa mearga mai departe.
Mi-a placut aceasta problema ca exercitiu la clasa, deoarece reconstituirea fetelor cubului Rubik este cea mai inutila sarcina pe care o poti imagina. Iar atunci cand reusesti, singurul lucru pe care poti sa-l faci este sa amesteci din nou cubul si s-o iei de la capat. Acest lucru demonstreaza clar semnificatia consta in consecinte – nu in comportament.
Rezultatul reconstituirii cubului se indepartase mult de sarcinile initiale de a oferi orice motivatie semnificativa. Numai numeroasele consecinte pozitive oferite pentru a face cate o fata pe rand au facut ca elevii nu numai sa reconstituie cubul in clasa, ci sa continuie acest lucru acasa pana la ore tarzii din noapte.
Acest exemplu de modelare poate parea nepractic pentru lumea reala, dar, de fapt, este foarte pragmatic si eficient. El necesita doar doua lucruri: 1) rezultatul final trebuie sa fie important pentru dumneavoastra si pentru companie; 2) trebuie sa existe o recunoastere pozitiva chiar si pentru cele mai mici schimbari.
Daca schimbarea este importanta, merita timpul pe care il investiti. Iar daca vreti sa investiti timp si efort intr-o motivare periodica in primele etape ale imbunatatirii, mai apoi va trebui sa oferiti intarire mai rar. Cu alte cuvinte, este nevoie de multa motivare pentru a institui o obisnuinta, dar numai de un factor intaritor ocazional pentru a o mentine.
Probabil ati auzit de expresia “Plateste-ma acum sau plateste-ma mai tarziu.” Utilizarea eficienta a modelarii va costa acum mai mult timp si efort, dar veti fi rasplatit insutit ma tarziu prin imbunatatirea performantei si reducerea fluctuatiei personalului, a numarului de ore de perfectionare si a masurilor disciplinare.





Tot ai citit pana aici. Zi-ne si parerea ta!

comentarii