Natura si cauzele conflictelor
Conflictele pot fi definite drept o divergenta intre doua sau mai multe persoane ori grupuri, caracterizata de tensiune, emotivitate, contradictii si polarizare, atunci cand legaturile sunt rupte sau lipsesc cu desavarsire. Cauza fundamentala a tuturor conflictelor este ruperea legaturilor si esecul de a rezolva pierderea suferita. Exista persoane care au divergente de opinii si contradictii importante, dar care reusesc sa-si mentina legatura, motiv pentru care nu se mai produce nici un conflict. De exemplu, exista cupluri care au convingeri religioase, politice si culturale foarte diferite si care, totusi, au o casnicie fericita, datorita legaturii lor emotionale puternice.
Unele persoane transforma divergentele minore in conflicte uriase si lupte permanente, care duc, uneori, si la violenta.
Rezolvarea conflictului vine din crearea si mentinerea unei legaturi cu cealalta persoana, indiferent de diferentele existente si de antipatia personala. Nu este nevoie sa ne placa de cineva ca sa ne formam o legatura cu persoana respectiva. Avem nevoie doar de un obiectiv comun. Cand afirm acest lucru, ma bazez pe ideea ca, in calitate de fiinte umane, avem cu totii ceva in comun, aspecte ar putea constitui originea unei legaturi. Negociatorii de ostatici invata sa treaca, la nivelul ochilor mintii, peste orice sentiment natural de antipatie fata de cineva, pentru a putea sa se concentreze asupra respectivei persoane ca fiinta umana, in vederea formarii unei legaturi. Invata sa-si suspende judecatile referitoare la un individ, din moment ce obiectivul lor este acela de a-i salva pe ostatici nevatamati. Aceasta incercare poate fi o mare provocare atunci cand avem de-a face cu un infractor care a fost implicat in cele mai oribile crime. Daca nu credeti ca e posibil asa ceva, inseamna ca nu ati inteles puterea ochilor mintii de a se concentra asupra unui obiectiv. Aceasta metoda functioneaza in 95{2cff7c644db9119eee720305f8076ea731684a73f7cf3c4a637eb4ffe03cc44c} dintre situatiile de luare de ostatici.
In afara de legatura pierduta, la baza oricarui conflict exista intotdeauna si o pierdere sau o pierdere anticipata( care inseamna ca persoana in cauza jeleste inainte de producerea propriu-zisa a evenimentului). Daca puteti intelege maniera in care oamenii infrunta pierderile, veti intelege si originea modului in care conflictul se agraveaza sau este solutionat.
In cadrul multor interventii de gestionare a conflictelor, se trece prea repede la negocieri, fara sa se aiba in vedere pierderile care stau la baza acestora. Atunci cand avem de-a face cu un conflict, e nevoie sa intelegem nu numai divergentele care l-au provocat, ci si emotiile care insotesc diferitele pierderi anterioare conflictului. Prin intelegerea modului in care pierderile pot atinge cele mai profunde niveluri ale fiintei umane, putem aprecia mai bine si felul in care se comporta oamenii inainte, in timpul si dupa interventiile asupra conflictelor.
Tipuri de pierderi care pot declansa un conflict si crea emotii violente:
Pierderea atasamentului ( De cine sunt legat?)- Nevoia de a simti sa suntem conectati, legati, in siguranta sau ca apartinem cuiva.
Pierderea teritoriului (Unde e locul meu?) – Nevoia de a avea sentimentul apartenentei sau de a se stabili intr-un loc, intr-un camin.
Pierderea structurii (Care e rolul meu?)- Nevoia de a ne simti importanti, implicati si apreciati.
Pierderea identitatii (Cine sunt eu?) – Nevoia de a sti cine suntem ca indivizi, ce reprezentam si care sunt valorile noastre.
Pierderea viitorului (Incotro ma indrept?) – Nevoia de a sti in ce directie ne indreptam si de a avea sperante si asteptari pozitive.
Pierderea semnificatiei (Ce rost are?) – Nevoia de a descoperii semnificatie si scop in orice situatie.
Pierderea controlului (Ma simt coplesit!) –Nevoia de a simti ca detinem controlul situatiei sau a propriului destin.
Intelegerea pierderii si a emotiilor de jelire produse de aceasta, pe care le resimtiti dumneavoastra sau alta persoana, dar si originea lor, pot ajuta enorm la solutionarea conflictului. In mod frecvent, managerii trec cu vederea realitatea cruda ca, zilnic, cineva sufera in cadrul organizatiilor, din cauza unor pierderi precum o promovare, spatiul din birou, privilegiile de parcare sau chiar incheierea unui proiect de succes si dizolvarea unei echipe.