Am început să scriu o serie de articole în care luăm poveștile cu care am crescut cu toții și le analizăm din punct de vedere psihologic aplicând teoria psihanalitică și alte tehnici din psihoterapii precum analiza tranzacțională.

Poate vă intrebați de ce scrie site-ul unui psiholog din Galați despre povești pentru copii?

Pentru că poveştile, mai ales cele populare, ne pot spune foarte multe despre cultura care le-a dat naștere și alcătuirea psihologică a oamenilor din acea cultură.

Interpretare psihanalitica a basmelor romanesti - fat frumos si ileana cosanzeana
Nici nu s-a racit bine balaurul si Fat-Fumos deja e cu mana pe treaba.

Pentru că simbolurile basmelor și legendelor nu pot fi fabricate, inventate sau controlate. Ele sunt manifestări spontane ale psihicului și fiecare poartă în ele, neatinsă, puterea seminală a sursei din care provine.

Freud, Jung si urmașii lor au demonstrat irefutabil că logica, eroii și faptele de basm supraviețuiesc și în zilele noastre. Ultima încarnare a lui Oedip o putem vedea în după-amiaza asta la intersecția străzii Brăilei cu Coșbuc, povestea Cenușăresei, în cafenea la mall, sau pe Scufiița Roșie într-un timeline de facebook.

cenusareasa - psiholog galati

Oricât negăm sau ne luptăm cu asta, inconștientul ne trimite tot felul de aburi intoxicanți, terori și iluzii în minte. Fie în vis, în veghe sau prin halucinații. Pentru că sub podeaua locuinței drepte și ordonate pe care ne-am construit-o și o numim “conștiiță” șerpuiesc caverne pline cu monștri și cu comori, cu nestemate și cu zmei periculoși: puterile psihologice cele mai temute sau îndărătnice pe care nu am îndrăznit să le integrăm în viețile noastre conștiente.

Forțe periculoase dar și fascinante care ascund temuta aventura a descoperirii sinelui. Distrugerea lumii în care trăim și distrugearea noastră o dată cu ea. Apoi, minunata reconstruire a vieții. Mai vie. Mai spațioasă. Și mai plină. Asta e ispita, promisiunea, teroarea acestor soli din adâncuri.

Psihanaliza și psihoterapiile ne-au învățat să utilizăm aceste imagini fantasmagorice și, în același timp, au găsit modalități de a le lăsa să-și îndeplinească misiunea.

psihanaliza - imagini fantastice

Crizele periculoase ale dezvoltării personale pot fi lăsate să se desfășoare sub aripa protectoare a initiaților experimentați în tainele inconștientului și a lumii viselor. Psihoterapeutul joacă rolul anticului mistagog sau ghid spiritual. Psihoterapeutul, deci, este stăpânul modern al tărâmului mitologic. Cunoscătorul tuturor căilor secrete și a cuvintelor de putere. El joaca rolul bătrânului înțelept ale cărui cuvinte însoțesc eroul în muncile aventurii lui. Psihoterapeutul, psihologul sau psihanalistul sunt cei care arată spre sabia fermecată care, scoasă din piatră, va ucide balaurul depresiei, al anxietății sau al nesiguranței. Tot el arată drumul eroului spre ursita din castelul plin de comori, îi unge rănile aproape mortale cu apă vie, și, în cele din urmă, îl eliberează pe învingător înapoi – în viața cotidiană.

A fost mereu rolul basmului și al mitologiei să ofere simbolurile care să înalțe spiritul uman. În opoziție cu acele fantezii care au tendința să-l ancoreze.

Psihoterapeutul trebuie să își asume rolul vraciulu mascat și al oracolului, pentru a vedea că eternele simboluri inițiatice sunt produse spontan, însuși de client, în momentul de insight. Pare că este ceva atât de puternic și de propriu psihicului în aceste imagini inițiatice încât dacă nu sunt livrate din exterior prin basm sau mit, vor trebui anunțate din nou de dinauntru.

Cele mai luminate minți ale psihologiei și  filosofiei au observat că incidența tot mai mare a nevrozelor se datorează chiar pierderii acestor antice ajutoare spirituale în lipsa cărora rămânem fixați de imaginile imature ale copilăriei, nemotivați să facem pașii necesari înspre maturitate. Scopul a devenit nu să creștem ci să rămânem tineri, nu să ne desprindem de mamă, ci să ne agățăm de ea.

Tot ai citit pana aici. Zi-ne si parerea ta!

comentarii