Sensul unei comunicari il reprezinta efectul ei
Aceasta convingere poate fi exprimata si sub forma: “Intentia din spatele comunicarii nu reprezinta intelesul ei propriu.” Principiul opereaza la diferite niveluri. Putem intelege acest lucru din exemplele urmatoare:
1. Probabil, tuturor, ni s-a intamplat sa fim in situatia in care explicam unui prieten cu multa atentie o anumita idee, iar in final, cand vedem ca prietenul nu ne-a inteles, sa ne simtim frustrati. Am oferit prietenului nostru un feedback, animati de intentia de a-l ajuta sa invete si sa se dezvolte, pentru ca in cele din urma sa descoperim ca el s-a suparat pe ceea ce i-am spus.
2. Cand eram la scoala si la sedinta cu parintii, profesorul spunea: “ Elevii sunt foarte buni ascultatori dar trebuie sa invete sa fie atenti pentru ca imi este foarte greu sa le predau.”
Acest gen de comentariu indica faptul ca profesorul plasa intreaga raspundere pe umerii elevilor, nu pe ai lui, iar daca elevii ar fi dat vina pe profesor, ar fi facut exact acelasi lucru.
3. Avem un copil care nu vrea sa se comporte cum se cuvine, aceasta este o consecinta a capacitatii noastre de a fi un bun parinte.
4. Avem un coleg care nu vrea sa colaboreze cu noi, aceasta este o reflectare a capacitatii noastre de influentare.
Fireste ca si ceilati oameni implicati in aceste situatii au partea lor de responsabilitate, dar noi suntem parte din sistem si ceea ce facem permite, chiar incurajeaza raspunsul pe care-l primim.
Valoarea cestui mod de gandire consta in faptul ca ne asumam raspunderea pentru reactiile primite, iar daca nu obtinem raspunsul dorit initial trebuie sa gasim noi modalitati de comunicare pentru a ajunge la rezultatul asteptat. Cand cineva nu intelege ce vrem sa spunem, sa cautam o modalitate de a fi mai expliciti, in asa fel incat acea persoana sa ne inteleaga.
A avea convingerea ca “efectul unei comunicari este consecinta intelesului dat comunicarii” inseamna ca in exemplele date mai sus:
1. Daca feedback-ul pe care i l-am oferit prietenului nostru il jigneste – acesta este rezultatul felului in care i-am oferit feedback.
2. Daca elevul care isi da toata silinta este indrumat de profesor – acesta este un indiciu al felului in care profesorul il indruma pe elev.
3. Daca avem o familie iubitoare – aceasta este o reflectie a felului nostru de a fi.
4. Daca ii explicam colegului un concept nou, iar el nu intelege – aceasta este o masura a lipsesi de flexibilitate in felul nostru de a explica.
Poate ca nu avem capacitatea de a ne controla mediul inconjurator, dar putem deveni constienti de influenta noastra asupra acestuia.
Oamenii care au aceasta convingere isi asuma deplina responsabilitate pentru efectul comunicarii lor cu ceilalti si pentru reactiile primite, considerandu-le un feedback la tot ceea ce fac.
Cand avem aceasta convingere nu ii consideram pe ceilalti sursa problemelor noastre si cautam sa dezvoltam propria flexibilitate, astfel incat sa gasim noi alegeri care sa dea nastere unor raspunsuri noi.