Un experiment psiho-social interesant vine din lumea artistica in anul 1974 prin Piesa – „Rhythm 0”

Marina Abramovic este o artista care a testat reactiile publicului ei spectator punandu-le la dispozitie mai multe obiecte ce pot provoca fie placere, fie durere. Oamenii au folosit acele obiecte pe corpul ei, iar la finalul celor sase ore ale reprezentatiei artistice era aproape mutilata.

Marina Abramovic este cel mai cunoscut performance artist pentru piesele sale in care ea exploreaza ceea ce este posibil sa faca un artist in numele artei. Aceasta piesa din 1974 a fost in primul rand un exercitiu de incredere, in care ea a spus spectatorilor ca nu se va muta timp de sase ore indiferent de ceea ce ii vor face ei. Ea a plasat 72 de obiecte care se puteau folosi in moduri diferite, de a provoca placere sau de a provoca durere, atunci cand le foloseau aplicandu-le functionalitatea asupra corpului ei.

Asadar, oamenii puteau folosi in moduri distructive obiecte, cum ar fi: un cutit, un pistol incarcat… si in moduri in care sa-i produca placere cu ajutorul altor obiecte, cum ar fi: o pana, flori. Aceste obiecte erau asezate pe o masa langa ea, iar spectatorii erau invitati sa le foloseasca in orice mod considerau ei.

Initial, Abramovic a declarat, ca spectatorii au fost pasnici si timizi, dar situatia a escaladat catre agresivitate foarte rapid: „Ceea ce m-a invatat aceasta experienta a fost faptul ca … daca lasi decizia publicului, poti sa  fii ucis… m-am simtit intr-adevar abuzata: mi-au taiat hainele, mi-au introdus spini in stomac, o persoana a avut ca scop sa ma terorizeze cu arma incarcata pe care mi-a plasat-o la tampla, stand amenintator cu degetul pe tragaci, amuzandu-se totodata de starile prin care eu treceam realizand astfel o atmosfera extrem de agresiva si de o violenta pe care eu pana atunci nu o mai simtisem vreodata in viata mea . Dupa exact sase ore, cum a fost planificat, m-am ridicat si am pornit spre public. Toata lumea a fugit, pentru a scapa de confruntarea cu realitatea corpului meu, care dovedea agresivitatea si violenta lor” .

Aceasta piesa a relevat ceva groaznic despre umanitate, similar cu ceea ce Stanford Prison Experiment Philip Zimbardo in care s-a dovedit, de asemenea, cat de usor oamenii se vor afecta si violenta unul pe altul in circumstante neobisnuite menite sa le incite astfel de porniri.

Aceasta piesa de performance art dovedeste cat de usor este sa te dezumanizezi si sa agresezi o persoana de care esti sigur ca nu riposteaza.

[divider] Insa cea mai cunoscuta piesa a Marinei Abramovic si cea mai recenta este – „The Artist is present” de la MoMA- The Museum of Modern Artin care ea a stat nemiscata 736.5 ore pe parcursul a trei luni, invitand vizitatorii sa stea fata in fata si sa aiba contact vizual atat timp cat au vrut.

Una dintre reprezentari a vizat sederea sub un schelet pe o perioada de timp relativ indelungata astfel incat publicul sa primeasca emotiile referitoare la moarte si non-existenta.

Artistul e prezent suflet dar si trup in public alaturi de oameni si reuseste sa transmita cat mai multe emotii intense spectatorilor

Marina Abramovic a infiintat si un institut unde preda metoda proprie  sub forma unor workshop-uri unde se invata cum se pot exprima social emotiile in cadrul unor evenimente artistice cum ar fi: reprezentari de scena, concerte, teatru, dans, etc..

Un discipol inflacarat al metodei-abramovic este Lady Gaga, care a urmat cu mult entuziasm mai multe cursuri ale maestrei, aducandu-i acesteia din urma o popularitate nesperata si un numar impresionant de adepti veniti din randul fanilor lui Lady Gaga. Imaginile ce urmeaza infatiseaza cateva ipostaze ale cantaretei din timpul cursurilor urmate.

Lady Gaga urmeaza cursurile Institutului Marina Abramovic, prin care invata sa isi exprime emotiile dincolo de limitele corpului fizic in cadrul unor reprezentari artistice.

[divider]

E posibil in urma articolului sa experimentati diverse stari si emotii de uimire, dezaprobare, revolta, indignare, respingere, dezgust – referitoare la acest gen de exprimare artistica.

Desigur continutul acestui articol poate evoca si unele intrabari, cum ar fi:

Este normala psihic artista?

Ce arta este aceasta si unde este frumosul specific ei?

Nu este doar un exhibitionism / masochism numit act artistic?

Pana la urma ce e arta?

Arta insasi poate fi privita ca un mecanism de aparare. Creatia artistica poate reprezenta, pentru artist, implinirea dorintei sau satisfacere prin fantezie a dorintelor negate de principiul realitatii sau interzise de legile morale. Arta este astfel o modalitate de a exprima si de a face fata unor diferite presiuni psihice. Artistul poate lucra cu fanteziile sale – acestea fiind un substitut pentru satisfacere – prin sublimare, dandu-le o forma acceptabila social, transformandu-le in produse artistice, de care se pot bucura si ceilalti. El transforma materialul sau personal visand cu ochii deschisi, in ceva ce poate fi impartit cu publicul. Arta este o cale ce uneste fantezia cu realitatea, artistul putand sa restabileasca contactul cu realitatea.

S. Freud compara fanteziile artistilor cu acelea ale copiilor: a te juca implica un control – acela de a mentine legatura cu realitatea – la fel ca si fanteziile. Asemenea jocurilor copiilor, fanteziile artistului modeleaza lumea exterioara dupa dorinta sa, creand o lume a fanteziei unde el isi poate implini orice dorinta inconstienta. Creativitatea este, pentru Freud, o alternativa pentru nevroza, adica un mecanism de aparare care ne protejeaza de nevroza, ducand astfel la producerea unei surse de divertisment si placere acceptabile social pentru public.

Aceasta pentru ca artistul are abilitatea de a-si transforma fanteziile in creatii artistice, in loc de simptome.

Asadar, aceasta pentru ca Marina Abramovic are abilitatea de a-si transforma fanteziile in creatii artistice, in loc de simptome!?

Tot ai citit pana aici. Zi-ne si parerea ta!

comentarii